Şöyle bir baksak olaya bir yandan:
Hitler "ne mutlu alman'ım diyene" deseydi... Kimi Yahudiler de "ben Alman'ım" deseydi, o noktada soykırıma tabi olmayacaklar mıydı? Ben sanmıyorum. Ne ki, Hitler böyle bir cümleyi asla kurmazdı. Bana kalırsa, bu yönden bakıldığında "ne mutlu türk'üm diyene" sözü o kadar da ırkçı gelmiyor. En azından saf Türk ırkından dem vurmuyor, kendini Türk olarak addedenlere kucak açıyor.
Dikkat etmek gerekir ki "ne mutlu türk olana" dememiştir Mustafa kemal atatürk. Dolayısıyla "ne mutlu türk'üm diyene" sözüyle hem türklüü yüceltmiş, hem de bu söylemi Anadolu coğrafyasındaki diğer etnik kültürleri de kapsayan bir üst kimlik yaratmıştır. Bu diskur, M.K. atatürk'ün gelmiş geçmiş en pragmatist liderlerden biri olduuna güzel bir örnektir bence. Hem milliyetçilii, ulus devlet kurma amacının ötesine götürmemiş, hem de sınırları yeni çizilen yeni T.C'yi bütünleştirme yolunda etkin bir söylem oluşturmayı başarmıştır. Zaten çoğunluk türk olunca da itirazdan çok kabul görmüştür bu söz.
Buraya kadar aslında kendi bakış açımdan ziyade nesnel bir analiz yapmaya çalıştım. Ailesi bir türk olan bendeniz - ben kendimi türk olarak görmüyorum; hasbelkader sahip olduklarımı reddeden bir bünyem vardır - sosyo-politik bilince erişene kadar "ne mutlu türk'üm diyene"nin ne mutlu bir söz olduunu düşünerek büyümüşümdür. doğduum ve büyüdüüm şehirde başka etnik yapılardan insanlarla karşılaşmamış olmam da Anadolu'da yaşayan herkesin türk olduuna ve bundan da mutlu olduuna iice inandırmıştı beni. ben türktüm sen türktün atatürk zaten ata türktü. bne mutluydum sen mutluydun hep mutluyduk...
peki bu konu başlıını açan arkadaş gibi kürt olsaydım; her sabah "ne mutlu türküm diyene" ile aysaydım güne???
o zaman benim milli kimliimi yok sayan, baskın bir ırkçı söylem olarak görmez miydim bu sözü? "ben kürtüm arkadaş, niye mutlu olmak için 'ben türküm' demek zorunda olayım ki?" die sormaz mıydım?
Bu noktadan bakıldıında da "ne mutlu türküm diyene" cümlesinin en hafifinden, özendirici diil de baskılayıcı, gururlandırıcı diil de incitici olabileceini görmek gerekir.
Ancak unutmamak gerekir ki "Andımız" 80 darbesiyle gelen bir uygulamadır. Atatürk bir dönem için gayet faydacı ve bu açıdan bakıldıında gayet anlaşılır bir amaçla bu sözü söylerken, her sabah zorunlu olarak küçük çocuklara söyletileceini hiç düşünmemiştir.
Bana göre, genelleyici her söylem aynı zamanda ayrışmacılar için kendi karşı argümanını üretir. Dolayısıyla, çağcıl bir yaklaşımla bu cümlenin andımızda kullanılmasının artık çağdışı kaldıını kabul etmek gerekir.
Dipnot 1: Ben "Zıpla Zıpla Zıplamayan Tayyip" denirken inadına zıplamıyordum. Bu slogan da baskıcı bir yargı içeriyo nitekim. Bazen bazı cümleler kaş yaparken göz çıkarabilio ya, o ba'abta örnek vermiş oldum.
Dipnot 2: Tartışmayı Hitler ve Yahudiler üzerinden verdiim bir örnekle açmak istemezdim. Kusuruma bakmayın. Teşbihte hata olmaz ya bi de...