yazyagmuru yazdı:günesin doğmasında önce de batmasından önce de Rabbini hamd ile tesbih et,gündüzün iki tarafında ve gecenin bir kısım zamanlarında da tesbih et ki Allah'ın rızasını kazanasın. taha suresi 130.ayet mealidir.
buna göre farz olan namaz 5 vakit olarak anlaşılmaktadır.bu ayeti sağlamlaştıran ayetler de mevcuttur.
Bir forum sitesinden aldığım yazıdır, çoğunluğuna katıldığım için paylaşıyorum, Hud 114 yorumu önemle değerlidir:
""""
hud süresi 114. ayette gündüzün 2 tarafından ( ucundan ) kastın sabah ve akşam vakitleri olduğu çok açık. zaten gelenekçi islamın idolleri bile bunu böyle açıklamışken dahada detayı girmek istemiyorum bu konuda , gündüzün 2 tarafından kastın sabah ve akşam olduğunu kabul etmeyenler , güneşi balçıkla sıvamaya çalışanların ta kendileridir. gündüzün ucu sözünden gündüzün ortası olan öğleni anlamak abestle işgal etmek demektir.
şimdi asıl önemli olan ve pek çok kimselerin bile yanıldığı sonra cümleye bakalım , öncelikle tekrar ayeti yazalım ,
Yaşar Nuri Öztürk Meali :
11.114 - Gündüzün iki tarafında ve geceye yakın saatlerde namaz kıl! Güzellikler kötülükleri silip süpürür. İşte bu, Allah'ı ananlara bir öğüttür.
arkadaşlar gündüzün iki tarafında vakit belirlendikten sonra ve edatı koyulmuş ve bu vakitlere sıfat kazandırılmıştır. yani gündüzün iki ucunda ve geceye yakın diliminde olarak , burdaki ve den sonra gelen geceye yakın saatleri bir namaz vaktini değil , bir önceki açıklanan namaz vakitlerinin sıfat olarak açıklaması yapılıyor.
örneğin bir çiftliğimiz olsun , ve bu çiftliğin bize ait bir bahçesi olsun. ve bahçemizin dışında sınırını sona erdiren çitlerimiz olsun. ve çitlerden 5 metre yakınında bir yol olsun. ve yolun karşı tarafındada aynı özellikleri sahip komşumuzun bir çiftliği olsun.
şimdi ben diyorum ki ,
Ahmet bahçenin etrafında ve yola yakın yerlerde oynama sakın.
burdan kast edilen açıkça bahçenin bitişi olan çitlerle , yol arasındaki o 5 metrelik mesafe olur. yani ben öyle bir yer tarif ediyorum ki Ahmete , çitlerin dışında olacak ve yola yakın olacak. bu ifadelerden ne bahçenin içi nede yolun içi anlaşılır.
şimde tekrar ayete gelelim ,
11.114 - Gündüzün iki tarafında ve geceye yakın saatlerde namaz kıl!
burda geceye yakın saatleri ayrı bir ifade olarak düşünecek olursak o halde birinci cümleden tamamen bağımsız olması gerekir. ve birinci cümle kesinlikle tek başına yeterli açıklamayı vermesi gerekir.
gündüzün iki ucu deyipde daha başka bir açıklama getirmeyecek olursak. bundan tam olarak hangi vakitleri anlarsınız ?
güneşin battığı o an ve güneşin doğduğu o an. işte gündüzün ucları bunlardır. peki daha başka açıklama getirmezsek o zaman hangi vakitleri kapsar bu ? tam olarak güneş doğduğunda ve tam olarak güneş battığında anlamı çıkar. oysaki bu islamda hiç bir zaman bu vakitlerde namazın kılınmadığı bir vakit aralığıdır. bu güneşe tapanların taptığı vakitlere denk gelir. o halde zaten görüldüğü gibi mantık olarakda ' ve ' bağlacından sonraki cümleyi birinci cümlenin açıklaması olarak devam niteliğinde ele almamız gerekir. aksi halde kesinlikle bugünkü akşam ve sabah namazı vakitlerini elde edemeyiz !
peki ' ve ' bağlacını birinci cümlenin açıklaması olarak değilde , yalnız olarak ele alırsak bir anlam ifade ediyormu ona bakalım ,
geceye yakın saatlerde !
havanın tam olarak 20:00 karardığını ve güneşin tüm ışıklarının kaybolduğunu düşünürsek ve ben size geceye yakın saatler dersem hangi vakitleri algılarsınız lütfen söylermisiniz ?
19:00 olabilir dimi , 19:30 da olabilir , 19: 45 de olabilir dimi. oldukça yaklaştık geceye. 19:59 da olabilir dimi. bu defa da baya bi yaklaşmış olduk. ama asla ve asla geceye yakın saatler dediğimde saat 20:00 anlamazsınız değilmi ?
peki şimdide , havanın 05:00 da tam olarak güneş ışıklarının ilk olarak gözükmeye başladığını ve 06:30 da da tamemin güneşin gözüktüğünü düşünürsek. bu durumda geceye yakın saatlerden hangi vakti anlarsınız ?
06:00 olabilir dimi , 05:30 da olabilir dimi , 05:10 olabilir dimi , 05:01 de olabilir dimi üstelik baya bi yaklaşmış olduk geceye , ama 05:00 olamaz dimi ?
yani geceye yakın saatlerden dediğimizde kim geceyi anlayabilir Allah aşkına bir kişi söylebilirmi bana ? geceye yakın saaatler nasıl olurda yatsı namazının vakitleri olabilir ? bugün kıldıığımız yatsı namazı güneşin tüm ışıklarının kaybolduğu ve gecenin başladığı anlarda başlar sabah güneşin ışıklarının ilk gözükmeye başladığı ( imsak ) vaktine kadar devam eder. bu durumda geceye yakın ifadesinden yatsı namazını anlamak hiç mümkün olurmu ?
işte geceye yakın saatler akşam namazının son bitiş anına , ve sabah namazının ilk başlayış anına vurgu yapar.
gündüzün iki ucu ve geceye yakın saatler ifadesi ni birleştirirsek , ne tam olarak güneş doğduğunda namaz kıl , nede tam olarak güneş battığında namaz kıl. güneşin ilk ışıkları gözükmeye başlayıpda güneş doğana kadar namazı kıl ve güneş battıktan sonrada gece olana kadar namazı kıl demektir bu.
zaten kuranda namaz vakitlerinin yazılı olduğu yalnızca 2 ayet vardır. hud 114 ve isra 78. ayetler. hud 114 ayeti bu anlamıyla ele alındığında , isra süresi 78. ayet ilede birebir örtüşüyor.
Yaşar Nuri Öztürk Meali :
17.78 - Güneşin kaymasından/aşağı sarkmasından, gecenin kararmasına kadar namazı kıl. Sabah Kur'an'ını da gözet. Çünkü sabah Kur'an'ı tanıklarca izlenmektedir
17.79 - Sana özgü bir davranış olarak, gecenin bir kısmında, o Kur'an'la meşgul olmak üzere uyanık ol/uykudan uyan. Böylece Rabbinin seni övgüye layık bir konuma ulaştırması umulur.
bakın , güneşin sarkmasından gecenin kararmasına kadar olan kısım , hud 114. ayetteki akşam vaktiyle birebir örtüşüyor.
sabah kuranınıda gözet. burdada zaten direk olarak sabah vakti veriliyor. yani isra süresi 78. ayettede tıpkı hud süresinde olduğu gibi 2 vakite vurgu yapılıyor. oda SABAH VE AKŞAM
zaten , isra süresi 79. ayetteki şu ifade , Sana özgü bir davranış olarak, gecenin bir kısmında geceleyin namaz kılmak görevinin yalnızca peygamberimize verildiği açık olarak gözüküyor. gecenin ister başı , ister sonu , ister ortası. artık neresi olursa olsun geceleyin namaz kılmak peygamberimize özgü kılınmıştır. hal böyleyken nasıl olurda hala yukardaki ayetlerde bizlere ait olan vakitlerde , hiç geçmemesine rağmen gece ( yatsı ) namazını farz olarak yazıyor diyebilirsiniz ?
görüldüğü gibi kurandaki vakitlerde , o vakitlerin aralıklarıda oldukça açık. üstelik kuran öyle muazzam bir şekilde bir araya getirilmiş ki , bir zincirin halkaları gibi. birini yerinden oynattığınızda pek çok yerde anlam kayması oluyor.
mesela şimdi hud süresindeki ayeti sabah , öğlen , ikindi , akşam ve yatsı vakitleri olarak algılarsak , şu mantık hataları çıkabilir ;
1. hani kuranda rabbimiz gündüz bizleri çalışmamız için ayırmıştı , hani geceleride dinlenmemiz için ayırmıştı ?
2. hani geceleyin namaz kılması sadece peygamberimize has kılınmıştı ? bu durumda gece bize namaz kılmak nasıl farz olabiliyor ? bize zaten farz olacaktıda neden ayette peygamberimize mahsus olduğu özellikle belirtiliyor ?
3. kuranda rabbimiz namaz kılın diyor , ama kaç vakit ve hangi vakitlerde olduğunu söylemiyor bu nasıl olabilir ? kurana göre tekil çoğul eklerine bakarak en az 3 olabilir diyorsunuz , iyi ama çoğullaştırdığınız saatler nasıl namaz vakitleri yerine geçebiliyor ? ayrıca bu iddaya göre namaz 50 vakitde olabilir , 100 vakitde olabilir , 3 den çok olan o kadar çok sayı varki. peki aynı çoğul ekine bakarak üst limitiniz nedir ? 50 vakit 100 vakit iyi ama hangi vakitler bunlar ?
eğer ki ezanlarda namaz için , salat kelimesini kullanıyorsanız , kurandada salat = namaz olarak gösteriyorsanız , işte namazın vakitleri bunlardır. içlerinde hiç salat geçmeyen ayetlerdeki vakitleri getirip işte bakkkk bunlar namazın vakitleri demek komik olmaktan öteye gidemez. kuranda her vakit yazan yazan ayetleri alıpda bu namazın vakitleri diyemezsiniz. o zaman kuranı ve ayetleri çorbaya çevrimekten başka birşey yapmamış olursunuz.
kimin kaç vakit namaz kıldığı elbet kendini ilgilendirir , ben burda öğlen , ikindi , yatsı namazları hiç yoktur , tarih boyunca hiç kılınmamıştır da demiyorum. benim demek istediğim. kuranın müminlere kıldığı namaz vakti 2 dir. ve bunlarda SABAH ve AKŞAM namazlarıdır. diğer namazlar nafile ibadetlerdir. kılanın sevabı elbetteki olur. ama kılmayanında günahı ve vebali olmaz. çünkü kurana göre , madem ki yalnızca kurandan sorgulanacağız , o halde kuranda yazan vakitlerde namaz kılmaktan kul günaha ve vebale sokulamaz.."""