Baştan soyleyeyim, her ne kadar dinlerden hoşlaşmasam da Klasik Sunni Muslumanlik yerine Kur'an Muslumanliginin yayilmasini kesinlikle isteyenlerden biriyim.
Kur'an Müslumanligi hakkinda edindiğim bilgi deneyimlere dayanarak diyebilirim ki aslinda buradaki en önemli sorun, sayica bir elin parmaklarini geçmeyen kuran müslümanlarinin bile birçok temel konuda anlaşamamasi bence.
Kuran Muslumani gorulen (veya o goruse yakin olan) bazi sahsiyetlerin (Abdulaziz Bayındır, Edip Yüksel, Hakkı Yılmaz, İhsan Eliaçık, Yaşar Nuri) asagida siraladigim bazi konular hakkindaki farkli gorusleri bunu ispatliyor.
-İbadet
√ Namaz, oruç vs. nin ibadet olduğu konusunda Abdulaziz, Edip, Hakkı, Yaşar hem fikirken İhsan "Namaz, oruç ibadet değildir, dinin temeli mal mülk dağıtmak, hırsızlık yapmamaktır" diyor.
- Namaz
√ Abdulaziz geleneksel görüşü savunuyor ve bunun Kur'an'dan çıkarılabileceğini düşünüyor. (5 vakit)
√ Edip geleneksel görüşe yakın (rüku,secde), 3 vakit olduğunu söylüyor. Rekat sayılarının da Kur'an'dan çıkarılabileceğini düşünüyor.
√ Hakkı tamamen farklı bir şeyin, salatın Kur'an'da yer aldığını ve yardimlaşma anlamına geldiğini, namazın ise dua olduğunu söylüyor.
√ Yaşar da geleneksel görüşe yakın, rekat sayılarında hadislere başvuruyor.
-Oruç
√ Abdulaziz, Edip, İhsan ve Yaşar geleneksel görüş; Hakkı oruç sırasında konuşmak da yok diyor.
-Kadinlari dovme
√ Edip, Hakkı ve Yaşar "dövmek" ifadesinin "evden atmak" olması gerektiğinde hemfikir, Abdulaziz geleneksel görüşte.
-başörtüsü
√ Edip, Hakkı ve Yaşar "Yoktur" derken Abdulaziz ve İhsan "vardır" diyor.
-Musanin asasi ve diğer mucizeleri
√Abdulaziz, Edip, İhsan ve Yaşar geleneksel gorüsu savunurken Hakkı musanin asasinin 'birikim' olduğunu söylüyor
-Diger peygamber mucizeleri
√ Abdulaziz, Edip, İhsan ve Yaşar peygamber mucizeleri hakkında bazı istisnalar hariç geleneksel görüşü tercih ederken Hakkı "Peygamber mucizesi yoktur" diyor, hatta mucize yoktur diyor ve determinizmi savunuyor. Böylece Kur'an'da geçen diğer peygamberlerin (İsa, İbrahim, vs.) mucizelerini de farklı şeylere yoruyor.
-İlk insan
√ Abdulaziz, Edip, Yaşar ilk insan konusunda geleneksel görüşü tercih etmelerine rağmen Edip 'Evrim vardır', Abdulaziz ise 'Kesinlikle yoktur' diyor ve ikisi de Kur'an'a dayanarak bu sonuca ulaştıklarını söylüyor. Hakkı Yılmaz ise Adem'in çıplak kalması olayını 'para, mal mülk hırsı' ile ilişkilendiyor.
-19
√ Abdulaziz 'Yoktur' derken Edip, Hakkı, Yaşar varlıği konusunda hemfikir. Edip ekstradan tevbe son iki ayeti de atiyor.
Buna benzer daha yazmadığım birçok ihtilaflar var. Demek istediğim, bir avuç insan bile bu temel konularda uzlaşma sağlayamamısken, neye dayanarak imanınıza veya dini yaşayış şeklinize bu kadar güvenebiliyorsunuz?