Ben de ucundan kendi anladiğimi yazayim, bu kişiler açisindan. Buradaki cogu ayrilik; insanlarin hayat gorusunden, hayat tecrubelerinden ve zaman icinde edindigi fikirlerden kaynaklaniyor. Bir de metin yorumu yapilirken belli bir varsayimla bu is yapiliyor, bu metni "şunu temel alarak degerlendirelim" gibi ... Dogru pdf' secip secmedigimden emin degilim ama zamaninda okuyup arsivledigim bir metin olsa gerek:
http://docdroid.net/ogeg-İbadet
√ Namaz, oruç vs. nin ibadet olduğu konusunda Abdulaziz, Edip, Hakkı, Yaşar hem fikirken İhsan "Namaz, oruç ibadet değildir, dinin temeli mal mülk dağıtmak, hırsızlık yapmamaktır" diyor.
Bence buradaki ifadeler birbirinden bağimsiz. Dinin temeli ile ibadetler bana göre farkli şeyler. Dinin temeli, adaleti sağlamak, mal mülk dagitmak ve benzeri ile dünyayi `cennet` haline getirmek. Neyse, din bu temeller üzerine kuruluyor; Bu oluşumun sonucunda ise bazi görev sorumluluklar ortaya çikiyor. Bunlarin arasinda ibadet diye tanimladigimiz seyler olabilir. ' Dinin temeller i' Bagimli veya bagimsiz gorunebilir o ayri tartisma konu.
Ihsan'in soyledigi benim anladigim kadariyla, namaz diye bir ibadet (gunde belirli periyotlarla tekrarlanan eylem) yok. Yani namaz yoktur demiyor. Hatta anlam olarak ' evet, peygamber de namaz kilmis ama random sayi ve rekatlarda... Ve sadece sukretmek istediginde... ' seklinde bir beyani vardi, tv serilerinde. Simdi arayip bulmaya niyetim yok, dilersen sen bakabilirsin. Oruç konusunda ne diyor bilmiyorum
- Namaz
√ Abdulaziz geleneksel görüşü savunuyor ve bunun Kur'an'dan çıkarılabileceğini düşünüyor. (5 vakit)
√ Edip geleneksel görüşe yakın (rüku,secde), 3 vakit olduğunu söylüyor. Rekat sayılarının da Kur'an'dan çıkarılabileceğini düşünüyor.
√ Hakkı tamamen farklı bir şeyin, salatın Kur'an'da yer aldığını ve yardimlaşma anlamına geldiğini, namazın ise dua olduğunu söylüyor.
√ Yaşar da geleneksel görüşe yakın, rekat sayılarında hadislere başvuruyor.
Hakki yilmaz, Salat namaz degildir, yardimlasmadir diyor burasi dogru. Fakat Araf suresi olmasi lazim, bilmem kacinci ayette '
Eylemli duanin ' dile getirildigi, bunun da uygulamasini peygamberden ogrendigimizi soyluyor. Yani ' Eylemli dua ' = namaz ama ibadet (yukaridaki tanim) seklinde degil
-Oruç
√ Abdulaziz, Edip, İhsan ve Yaşar geleneksel görüş; Hakkı oruç sırasında konuşmak da yok diyor.
Yep, sikinti baglantili ayet siniflandirmasinda. Hakki oruç sirasinda konuşmak yok diyor çünkü meryem'in orucunu da konuya bağliyor.
-Kadinlari dovme
√ Edip, Hakkı ve Yaşar "dövmek" ifadesinin "evden atmak" olması gerektiğinde hemfikir, Abdulaziz geleneksel görüşte.
-başörtüsü
√ Edip, Hakkı ve Yaşar "Yoktur" derken Abdulaziz ve İhsan "vardır" diyor.
Iste bunlar hep ceviri:P
-Musanin asasi ve diğer mucizeleri
√Abdulaziz, Edip, İhsan ve Yaşar geleneksel gorüsu savunurken Hakkı musanin asasinin 'birikim' olduğunu söylüyor
-Diger peygamber mucizeleri
√ Abdulaziz, Edip, İhsan ve Yaşar peygamber mucizeleri hakkında bazı istisnalar hariç geleneksel görüşü tercih ederken Hakkı "Peygamber mucizesi yoktur" diyor, hatta mucize yoktur diyor ve determinizmi savunuyor. Böylece Kur'an'da geçen diğer peygamberlerin (İsa, İbrahim, vs.) mucizelerini de farklı şeylere yoruyor.
Yukarida paylastigim pdf ve paragraf biraz anlam katabilir.
-İlk insan
√ Abdulaziz, Edip, Yaşar ilk insan konusunda geleneksel görüşü tercih etmelerine rağmen Edip 'Evrim vardır', Abdulaziz ise 'Kesinlikle yoktur' diyor ve ikisi de Kur'an'a dayanarak bu sonuca ulaştıklarını söylüyor. Hakkı Yılmaz ise Adem'in çıplak kalması olayını 'para, mal mülk hırsı' ile ilişkilendiyor.
Yanilmiyorsam, yaniliyorsun... Abdülaziz yoktur demiyor, aksine o da var oldugunu soyluyorDU. Show tv'deki Celal sengor ve bayraktar ile katildigi programa goz atilabilir:
Asil yazinin en onemli kismi ve merkezi olan Son cümlenle (soru) ilgili bir seyler yazmak istiyordum aslinda ama baska zamana artik...
It is a capital mistake to theorise before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.