1. Gökler ifadesi, birden fazla gezegen vs. olduğundan dolayı mı kullanılmış yoksa Arapça dilinin özelliğinden dolayı dünyanın göğüne gökler mi denmiş? Ama bazı ayetlerde gök olarak geçiyor. Hangilerinde gök, hangilerinde gökler geçiyor, araştır. (Gökler, güneş ve ay olabilir mi? Ya da tüm gezegenler? Gökler ve yer diyor. Yer dediği dünya mı?)
2. İblis ve şeytan arasındaki fark ne?
3. Şirk ortak koşmak, küfür inkar etmek galiba.
4. Neden özne bazen biz, bazen Allah, bazen ben?
5. İman ettikten sonra inkar etmekten kasıt dinden çıkmak mı, yoksa iman ettiği halde reddetmek mi?GENEL SORULARA YANITLAR
1- Gökler ifadesi "Güneş ve ay" olamaz, arapçanın zenginliğinden kafa karışıklığı olsa da genelde "Gök ve Yer" geçer, gök dediği teleskop ile gözlemlenen bütün evrendir, evrene de bütünsel bakarsak "Tek"tir, evrenler diye bir şey yoktur. Sırf Ateistler bu durumdan dolayı "Sonsuz Evrenler Teorisi" adlı bir açmazı zorlamışlar ama evren tek olduğu ve sürekli genişlediği, kozmolojik olarak ispatlanmıştır ki Kur'an'da bu da geçer ;
"Göğe gelince, onu biz ellerimizle kurduk. Hiç kuşkusuz biz, genişleticileriz." - Zariyat 47Bununla ilgili kısa ve öz bir video, Enis Doko bu konuya hakim bir adamdır.
Ayrıca "Sonsuz Evren" olması yani "Gökler" demesi de Allah'ın tek olmasıyla çelişmez, zira bizler cinleri asla göremeyiz. Ayrıca cinler hakkında da detay verir yüce Allah ;
"Allah onlara: "Sizden önce geçmiş cin ve insan topluluklarıyla beraber cehennem ateşine girin!" der. Cehenneme giren her ümmet kendi din kardeşine lanet eder. Nihayet hepsi oraya toplandığında, sonrakiler öncekiler hakkında derler ki: "Rabbimiz ! İşte şunlar bizi doğru yoldan saptırdı. Onlara cehennem ateşinden kat kat azab ver". Allah der ki: "Herkesin azabı kat kattır, fakat siz bilemezsiniz" - A'raf 38 Demek ki cinler de bizler gibi bir sınava tabii. Yoksa cinler neden cehenneme girsin değil mi? Cinlerin durduk yere cehenneme girmesi Kur'an adaleti bakımından oldukça tutarsız olur.
"Cinleri de daha önce insan vücudunun gözeneklerinden geçebilen güçlü bir ateşten yarattık." - Hicr 37Biz nasıl topraktan, ya da rahim ile sperm'in döllenmesiyle oluştuysak, cinlerin ham maddesi de ateştir. Burada da birebir benzerlik gösteriyoruz.
"Ey Muhammed! De ki: "Yemin olsun, eğer insanlar ve cinler bu Kur'ân'ın benzerini getirmek üzere toplansalar ve birbirlerine yardımcı olsalar bile, yine onun bir benzerini meydana getiremeyeceklerdir." - İsra 88Burada da insanlar ve cinlerin rahatça Kur'an'a zıt gittiklerini görüyoruz ki Allah onlara açık açık meydan okuyor. Bu dediğimi destekleyen başka ayetler de var ;
"İnkâr edenler: "Ey Rabbimiz! Cinlerden ve insanlardan bizi doğru yoldan saptıranları bize göster de onları ayaklarımızın altına alalım, böylece cehennemin en altında kalanlardan olsunlar." diyeceklerdir." - Fussilet 29
"İşte onlar kendilerinden önce gelip geçmiş olan cin ve insan toplulukları içerisinde haklarında azab vaadi hak olmuş kimselerdir. Onlar gerçekten hüsrana uğramışlardır." - Ahkaf 18 Ahkaf suresinin devamında Cinn suresinde daha detaylı geçen bir olay var ;
"Ey Muhammed! Hani biz cinlerden bir grubu Kur'ân'ı dinlemeleri için sana yöneltmiştik. Onlar Kur'ân'ı dinlemek için hazır bulundukları zaman birbirlerine "susun" dediler. Kur'ân'ın okunması bitince de birer uyarıcı olarak kavimlerine döndüler. Onlar kavimlerine şöyle dediler: "Ey kavmimiz! Gerçekten biz Musa'dan sonra indirilen ve kendisinden öncekileri tasdik eden bir kitap dinledik. O kitap gerçeği ve doğru yolu gösteriyor." - Ahkaf 29 ve 30Demek ki Cinler de, bizler gibi imtihan ediliyor ve onlar da bize pek çok yönüyle benzerler. O evreni biz göremiyor olabiliriz ki bu ihtimal en doğrusudur zira, cinleri ateşten yarattık ayeti var. Çok evren olsa, yani cinleri herkes görseydi bile bu yine Allah'ın bir olmasıyla asla çelişmezdi. Yoksa cinler ayrı bir evreni olma ihtimali en mantıklısı, çünkü onları bizler algılayamıyorsak muhtemelen daha farklı bir boyutta onlar, yani zamanın izafi oluşu mevzusu giriyor devreye.
Kur'an'da da Secde 5 ve Mearic 4. ayetlerinde de zamanın izafi oluşu birebir doğrulanır. O konuya şöyle gireyim o konu da "Allah her şeyi "Ol" diyip oluyorsa o zaman neden 6 günde yarattı ifadesi var?
Bu ayetler yüzünden ;
"İş ve oluş, sizin 1000 yıl saymakta olduğunuz 1 günde yine O'na yükselir." - Secde 5
"Melekler ve Ruh, süresi 50.000 yıl olan bir günde O'na yükselir." - Mearic 4Burada zamanın izafi oluşu, meleklerin bile bize göre kıyasla Allah'a oluşların ulaşma hızını 1000 yıl veya 50.000 yıl gelen 1 gün olduğunu söylemiştir. Einstein'ın özel izafiyet teorisine uygun olarak, hızlar yükseldikçe zamanlar arasında da farklar oluşmaktadır. Ve buradaki hızlar çok yüksek olduğundan, farklar da çok yüksektir.
Yukarıda ki " 6 gün" kısmına gelirsek de, hiç 6 evre falan demeye gerek yok.
Kuran'a göre ;
Allah, gözetleyici ve denetleyici olarak evrene içkin, zatı itibariyle ise aşkındır.İçkin ; Varlığın içinde bulunan, varlığın yapısına karışmış olandır. Ancak bilinçle ile kavranılan demektir. Bu yüzden 5 duyu ile size içkinleşmiş bir varlığı asla algılayamazsınız. Dediğime kanıt ayet ;
"Yemin olsun ki, insanı biz yarattık. Nefsinin ona neler fısıldadığını da biz biliriz. Biz ona, şah damarından daha yakınız." - Kaf 16Hani nerede, algılayamıyorum diyeceksin. İşte içkinlik budur.
Aşkın ; Fazla, haddinden fazla, aşmış olan. belli bir sürenin ötesine geçmiş demektir. Bunun için de onlarca hatta yüzlerce ayet var, örneğini kendin araştırıp bul bir zahmet.
Bu tanımdan yola çıkarak diyebiliriz ki Allah'a göre zaman kavramı da bulunmaz. Çünkü Allah, her şeyi aşan kuvvet demektir. Allah'ı bu şekilde sorgulayabilmeniz için, Allah'ı da zaman içinde tutmanız gereklidir ki o zaman sorgulamanız doğru olsun ve bu soru bilimsel ve felsefi olarak geçerli olsun ama her şeyi aşmış bir kuvveti, yarattığı bir varlığın içinde sıkıştırmak, felsefi olarak imkansızdır. Zira sonsuz, her şeyi aşan bir güç, daima kısıtlı her şeyin üstünde olacaktır ve bu kısıtlı gücü daima aşmış olacaktır.
Cinlerin de ateşten yaratılması bu bakımdan zamanın izafiliğine çok uygundur. Zira bu ayeti baz alırsak ;
"Cini de ateşin dumansızından yarattı." - Rahman 15 Dumansız ateş olduğuna göre, biz bu ateşi fark edemiyoruz çünkü bizden hızlı hareket ediyorlar. Bizden hızlı hareket ettikleri, bizim onları algıylamamız da, tamamen zamanın "İzafi" olmasıyla bütünsel düşündüldüğünde gayet makul açıklanabilir ve de okuyan herkese bir soru ;
Bu dünya bize göre milyarlarca yıl evvel oluştu değil mi? O zaman hangimiz milyarlarca yıl beklemiş gibi hissediyoruz? Şahsen ben hiç öyle hissetmiyorum.
Halbuki her şeyi kendi algımıza göre kıyaslıyoruz ve sorguluyoruz ya, o zaman beklemiş gibi hissetmemiz ve sıkılmış olmamız gerekirdi.
2- İblis ve Şeytan aynı şeylerdir ama ufak bir fark vardır. Birsürü şeytan vardır ;
"Kim Rahman'ın Zikri'ni görmezlikten gelip ondan uzaklaşırsa biz ona bir şeytanı musallat ederiz de o ona can yoldaşı olur." - Zuhruf 36Bir şeytan derken burada kast edilen şey, şeytanlardan "Bir tanesi" demektir. Çünkü böyle olan bissürü kula nasıl bir şeytan yeter aynı anda? İzafilikten hızlı hareket eder evet ama milyonlarca insan var yani onlarında tıpkı biz gibi bir soyu vardır. Bunu Cİnn suresinin bu pasajıyla daha net anlatıp soruya yanıtı bitireyim.
"De ki: "Cinlerden bir topluluğun dinleyip şunu söyledikleri bana vahyolundu: "Gerçekten biz, hayranlık verici bir Kur'an dinledik." "Doğruya ve hayra kılavuzluyor. Biz de inandık ona. Artık Rabbimize hiç kimseyi asla ortak koşmayacağız." "Rabbimizin adı/kudreti/işi/gayreti çok yücedir. O, ne bir dişi dost edinmiştir ne de bir çocuk." "Doğrusu, bizim beyinsiz, Allah hakkında saçma lakırdı ediyormuş." "Biz sanmıştık ki, ne insanlar ne de cinler Allah hakkında asla yalan söylemezler." "Gerçek şu ki, insanlardan bazı erkekler, cinlerden bazı erkeklere/cinlerin şerrinden bazı erkeklere sığınırlardı da onların şımarıklık ve azgınlığını artırırlardı." - Cin 1, 2, 3, 4, 5 ve 64. Ayette geçen "Beyinsiz" İblisin ta kendisidir. Yani şeytan ve İblsiler de cin midir? Evet cindir. Şöyledir ki, Adem'e saygı ile eğilmeme sahnesinde bakarsak İblis'in savunması ;
"Allah buyurdu: "Sana emrettiğimde secde etmeni engelleyen neydi?" İblis dedi: "Ben ondan hayırlıyım. Beni ateşten yarattın, onu çamurdan yarattın."- A'raf 12 Çoğul olduklarına halen ikna olmayanlara ;
"Üzerine Allah'ın adı anılmayanlardan yemeyin. Böyle bir şey tam bir yoldan çıkıştır. Şeytanlar kendi evliyasına/dost ve destekçilerine sizinle mücadele etmeleri için elbette ki vahiy gönderirler. O şeytan evliyasına boyun eğerseniz kesinlikle müşrikler oldunuz demektir." - Enam 121İşte şimdi taşlar yerine oturdu ve eksik bir yer kalmadı!
İblis ve şeytan farklılardır ama ikiside "Ateşten" yaratılmıştır ve İblis de, şeytanlar da cindir.
3- Şirk ortak koşmaktır ve Allah'ın affetmeyeceği tek günahtır. Küfür de inkar etmektir.
4- Bu tamamen Allah'ın tercihidir. Biz demesi de, yaratılış anına meleklerin de şahit olmasıdır diye düşünüyorum. Zira bizim amel defterimizi kaydeden görevli melekerimiz var ve Adem-İblis mevzusunda Hem A'raf suresnin ilk 19-20 ayeti, hem de Bakara 30-40 arası net görüyoruz ki melekler o restleşmeye şahitlerdir, öyleyse yaratılış olayına da şahit olmuş olabilirler ki o yüzden" Biz" demiş olabilir. Yaratan yine yalnızca Allah'tır, ancak "Biz" demesi meleklerin de bu olaya kendince de olsa özgür iradeleri ile şahit olmalarıdır, melekler de bizler kadar olmasa özgür iradeye sahiptir şöyle ki ;
"Bir zamanlar Rabbin meleklere: "Ben, yeryüzünde bir halife atayacağım." demişti de onlar şöyle konuşmuşlardı: "Orada bozgunculuk etmekte olan, kan döken birini mi atayacaksın? Oysaki bizler, seni hamd ile tespih ediyoruz; seni kutsayıp yüceltiyoruz." Allah şöyle dedi: "Şu bir gerçek ki ben, sizin bilmediklerinizi bilmekteyim." - Bakara 30Burada meleklerin, Allah'ın kararını çok net sorguladıkları görülmekte.
5- Dinden çıkmak ve dinden çıkacak eylemlere imza atmaktır.
"Onlar ki inandılar, sonra küfre saptılar; yine inandılar, tekrar küfre saptılar, sonra da küfrü artırdılar; işte Allah onları affetmeyecek, onları hiçbir yola kılavuzlamayacaktır." - Nisa 137Yani zina yaptı, tövbe etti Allah günahını affetmek istedi belki de affetti bunu kimse bilemez ama sonra yine kendi nefsine, hevasına da güzel süslü görünene yenildi Sonra bunu bir kere yaptı ve de sonra iyice arsızlaştı ve günahına günah kattı. Allah bunu kast ediyor.
Çünkü Münafık olmak tam olarak budur, sözde Müslüman ama eylemlerinde dini asla takmaz. Sonra da Allah'dan af bekler. Oysa Allah her tevbeyi kabul etmeyeceğini açıkça bildirir bu ayetinde ;
"Ve ben, tövbe eden, inanan, hayra ve barışa yönelik iş yapıp sonra da düzgün bir biçimde yol alan kimseye karşı, gerçekten çok affediciyim, Gaffâr'ım."- Taha 82Yani iş "Tevbe etmekle" bitmiyor, bunu eylemlerle ve yaşantınla bir "Samimiyet" içerisinde ömrünün sonuna dek sürdürme gayretinde olacaksın ki Allah'ın affına layık olabilesin ve duanda af istemeye yüzün olsun.
Yanıtlar umarım tatmin edici ve tutarlı olmuştur inşallah.