Musluman zengin olmali mi ?

Din ve Felsefe üzerine fikir alışverişinde bulunuyoruz

Musluman zengin olmali mi ?

Mesajgönderen ceci » 18 Ağu 2013 21:11

facebook
twitter
gplus

Toplumda genel bir kani var. Bir lokma bir hirka anlayisi. Bu anlayisa gore musluman zengin olmamali, yoksul olmali, hatta gerektiginde ac kalmali. Bu sekilde dusunen bir musluman kendisini takva sahibi gorebiliyor. Kuranda yuce yaratici aktif bir musluman modeli onerirken, toplumun bazi kesimleri kendilerine pasif bir musluman modelini uygun gorurler.

Samimi musluman tum mal ve mulkun allaha ait oldugunu, ondan geldigini ve yine allahin dilemesyle gidecegini bilir. Bundan dolayi kendisine mal mulk verilen muslumanlar, simarmaz, gururlanmaz, tam tersi verdigi imkanlar icin yaraticiya sukreder.

Kuranda hz. Suleyman kissasina baktigimiz zaman, hz. Suleyman rabbim beni bagisla ve benden sonra hic kimseye nasib olmayan bir mulku bana armagan et (sad 35) diyeyek duada bulunuyor ve anlasilacagi uzere mali allahin rizasi icin sevmekte, onun yolunda kullanmak icin kimseye nasip olmayan buyuk bir zenginlik istiyor.

O halde ayettede goruldugu uzere, musluman allah yolunda harcamak icin mal mulk zenginlik isteyebilir ve zengin olabilir.
Resim
Kullanıcı avatarı
ceci
 
Mesajlar: 3205
Kayıt: 11 Tem 2013 22:57
Konum: İstanbul & Addis Ababa

Re: Musluman zengin olmali mi ?

Mesajgönderen eliaa » 18 Ağu 2013 21:34

facebook
twitter
gplus

Diziler üstünden de çok fazla mesajlar veriliyor bu konuda. Mesela hiçbir dizide zengin ailede dinine bağlı biri olmaz ama karakter fakirse namaz kılar,allah inancı olur ve sürekli vurgularlar bunu..
Kullanıcı avatarı
eliaa
 
Mesajlar: 945
Kayıt: 11 Tem 2013 22:57

Re: Musluman zengin olmali mi ?

Mesajgönderen yazyagmuru » 18 Ağu 2013 22:18

facebook
twitter
gplus

hac suresi 52.ayet meali:(Ey Muhammed!) Biz, senden önce hiçbir resûl ve nebî göndermedik ki, o, bir temennide bulunduğunda, şeytan onun dileğine ille de (beşerî arzular) katmaya kalkışmasın. Ne var ki Allah, şeytanın katacağı şeyi iptal eder. Sonra Allah, kendi âyetlerini sağlam olarak yerleştirir. Allah, hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.
bakara suresi 200.ayet meali:Hacc) ibadetlerinizi bitirdiğinizde, artık atalarınızı andığınız gibi, hatta ondan da kuvvetli bir anma ile Allah'ı anın. İnsanlardan öylesi vardır ki: "Rabbimiz, bize dünyada ver" der; onların ahirette nasibi yoktur.
bakara suresi 201.ayet meali:Onlardan öylesi de vardır ki: "Rabbimiz, bize dünyada da iyilik ver, ahirette de iyilik (ver) ve bizi ateşin azabından koru" der.
mallarımız bizim için imtihan vesilesidir.Rabbimizden isterken dikkatli olmalı,dünya malına çok fazla tamah etmemeliyiz.ancak ola ki Allah lütfundan versin,o zaman daha çok şükretmek,hayırlara koşmak ve Allah yolunda aşırıya kaçmadan harcamak gerekmektedir.Aksi taktirde o mallar, boynumuzda ağırlık olarak ahiret günü karşımıza çıkacaktır.
Süleyman peygamber dünya malını Allah sevgisi ile istemiştir ama sonunda tahtına bir cesed bırakılarak uyarılmıştır.
Allah'ın kendisine olayları yorumlama ve hüküm verme konusunda ilim ihsan ettiği Süleyman peygamber,tahtına bırakılan cesedle, ne hükümdarlığın ne servetin,Allah'tan gelecek bir şeye ya da ölüme duçar olmayacağını kesin olarak anlamış olmalıdır.
وَتَرَى الْمَلَائِكَةَ حَافِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْحَقِّ وَقِيلَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Kullanıcı avatarı
yazyagmuru
 
Mesajlar: 1295
Kayıt: 13 Tem 2013 11:11
Konum: ankara

Re: Musluman zengin olmali mi ?

Mesajgönderen SiDRe » 18 Ağu 2013 22:50

facebook
twitter
gplus

Selam,

İşte bu fakirliğe yapılan övgüler de yine İslam'a sokuşturulan tasavvufun uzantısı. Bildiğimiz üzere asketizm, çilekeşlik ruhçuluğun vazgeçilmezlerindendir.
Yalan hadisler de bunu destekler. Oysa Kuran'a göre peygamberimiz, hayatının belli dönemlerinde sıkıntı çekmiş olsa da, eninde sonunda zenginliğe-refaha kavuşturulmuştur:

Duha 3-8 Rabbin seni terk etmedi, sana darılmadı da. Sonrası, senin için öncesinden elbette ki daha mutlu ve kutlu olacaktır.
Rabbin sana verecek de sen hoşnut olacaksın! O seni bir yetim olarak bulup da barınağa kavuşturmadı mı?
Seni şaşırmış olarak bulup da kılavuzluğunu üstlenmedi mi? Seni aile geçindirme zorluğu içinde bulup da zengin etmedi mi?

Tabi ki israf etmek yasaktır, olmayanlarla paylaşmak ise çok önemlidir ama "bir lokma bir hırka" anlayışı kesinlikle Kuran'a uygun değildir. Önemli olan paranın helal yoldan kazanılmış olması... Ha derseniz ki ülkemizde helal yoldan çoook zengin olmak mümkün mü, bunu da siyaset-politikada tartışalım bence:)
Hayatta insanın varoluş sebebini sorgulamasından ve bulmaya çalışmasından daha önemli ne olabilir?
Kullanıcı avatarı
SiDRe
 
Mesajlar: 437
Kayıt: 23 Haz 2013 01:42

Re: Musluman zengin olmali mi ?

Mesajgönderen voltairea » 18 Ağu 2013 23:19

facebook
twitter
gplus

Evet Sidre başta olmak üzere hepinize katılıyorum. İslam israfı yasaklamıştır. Zenginliği ya da lüksü değil. Dünya malına kapılmamayı, bunların geçici olduğunu da öğütler ki para delisi bir ümmet bana fakir bir ümmetten çok daha kötü geliyor. Dünya nimetlerinden sonuna kadar faydalanmamızı, hepsinin bizim için olduğunu söyler.

Ancak bu konudaki yanlış tutumu da "yine" hadislere bağlamak hata olur. Tasavvuf demek hadis demek değildir. Hatta "biz ehli sünnetiz" diyen "türk cemaatler" dahi hadisleri temsil etmez. Bu kesimlerin yanlış uygulamaları, hocaları ya da şeyhleri için uydurdukları sözler, zırvalıklar kendilerini bağlar.

Zenginliği öven hadislerden birkaç kopyala yapıştır yapayım:

(Mal, sâlih olan kimse için, ne güzeldir.) [Taberânî]

(Allahü teâlâ birine çok mal verir, bu da malını Allahın râzı olduğu, beğendiği yerde harcarsa, bu kimseye gıpta etmek, imrenmek gerekir.) [Buhârî]

(Allahü teâlâ, bir kuluna mal ve ilim verir. Bu kul da harâmlardan kaçınır, akrabâsını sevindirir, malından, hakkı olanları bilip verir ise, Cennetin yüksek derecesine kavuşur.) [Tirmizî]

(Yâ Rabbî, buna [Enes bin Mâlik’e] çok mal ve çok çocuk ver ve bunlarla kendisini bereketlendir!) [Birgivî]


(Âhır zamanda insanların paraya ihtiyâcı daha çok olur. Çünkü insan o zaman din ve dünyasını ancak para ile korur.) [Taberânî]

(Mü’minin izzeti, halktan müstagnî olmasıdır.) [Taberânî] [Müstagnî, ihtiyâçsız demektir.]


Tasavvuf sağolsun çile çekmek, bir lokma bir hırka yaşamak bir marifetmiş gibi algılandı. Nefs terbiyesi, kibir gibi güzelim konular bok edildi.
voltairea
 

Re: Musluman zengin olmali mi ?

Mesajgönderen SiDRe » 18 Ağu 2013 23:33

facebook
twitter
gplus

Merhaba
Paylastigin hadisler Kurana uygun olsa da yine de icinde hem oyle hem de aksini soyleyen celiskili ve sahih oldugu iddia edilen hadis havuzu oldukca bizimle yani Kuranla ayni fikirde olmayan insanlarin olmasi kacinilmaz bir hal aliyor. Zaten beni hadis konusunda sinirlendiren sey bu. Herkes kendi heva ve hevesini destekleyen hadisi seciyor ve sozum ona kendini dogruluyor. Ne yuzle Allahin huzuruna cikacagiz bilemiyorum.

Selamlar

voltairea yazdı:Evet Sidre başta olmak üzere hepinize katılıyorum. İslam israfı yasaklamıştır. Zenginliği ya da lüksü değil. Dünya malına kapılmamayı, bunların geçici olduğunu da öğütler ki para delisi bir ümmet bana fakir bir ümmetten çok daha kötü geliyor. Dünya nimetlerinden sonuna kadar faydalanmamızı, hepsinin bizim için olduğunu söyler.

Ancak bu konudaki yanlış tutumu da "yine" hadislere bağlamak hata olur. Tasavvuf demek hadis demek değildir. Hatta "biz ehli sünnetiz" diyen "türk cemaatler" dahi hadisleri temsil etmez. Bu kesimlerin yanlış uygulamaları, hocaları ya da şeyhleri için uydurdukları sözler, zırvalıklar kendilerini bağlar.

Zenginliği öven hadislerden birkaç kopyala yapıştır yapayım:

(Mal, sâlih olan kimse için, ne güzeldir.) [Taberânî]

(Allahü teâlâ birine çok mal verir, bu da malını Allahın râzı olduğu, beğendiği yerde harcarsa, bu kimseye gıpta etmek, imrenmek gerekir.) [Buhârî]

(Allahü teâlâ, bir kuluna mal ve ilim verir. Bu kul da harâmlardan kaçınır, akrabâsını sevindirir, malından, hakkı olanları bilip verir ise, Cennetin yüksek derecesine kavuşur.) [Tirmizî]

(Yâ Rabbî, buna [Enes bin Mâlik’e] çok mal ve çok çocuk ver ve bunlarla kendisini bereketlendir!) [Birgivî]


(Âhır zamanda insanların paraya ihtiyâcı daha çok olur. Çünkü insan o zaman din ve dünyasını ancak para ile korur.) [Taberânî]

(Mü’minin izzeti, halktan müstagnî olmasıdır.) [Taberânî] [Müstagnî, ihtiyâçsız demektir.]


Tasavvuf sağolsun çile çekmek, bir lokma bir hırka yaşamak bir marifetmiş gibi algılandı. Nefs terbiyesi, kibir gibi güzelim konular bok edildi.
Hayatta insanın varoluş sebebini sorgulamasından ve bulmaya çalışmasından daha önemli ne olabilir?
Kullanıcı avatarı
SiDRe
 
Mesajlar: 437
Kayıt: 23 Haz 2013 01:42

Re: Musluman zengin olmali mi ?

Mesajgönderen voltairea » 19 Ağu 2013 00:36

facebook
twitter
gplus

Öncelikle "bizimle yani kuranla aynı fikirde olmak" sözüne katılmıyorum. Tasavvufçular veya ehli sünnetiz diyen türk cemaatler nasıl hadisleri temsil etmiyorsa, siz de kuranı temsil etmiyorsunuz. Hatta bu kişisel fikrimdir: Siz "peygamberin anlattığı, açıkladığı ve hayatına geçirdiği" Kuranı değil, kendi engin bilgi havuzunuz ve üstün arapça yeteneğinizle okuyup anladığınız kuranı yaşıyorsunuz. Bende şahısların kuranı okuyup ne anladığıyla hiç ama hiç ilgilenmediğim için, söz konusu islam olunca peygamberin anlattığı kuranı ölçü alıyorum. Mesela biri bana savunduğu fikir için bir ayeti delil gösterip "bence bu ayette şu şu demek isteniyor" ya da "bu ayet şu anlama geliyor" diye kesin konuşsa dahi ben hiç ilgilenmem. Önceki ve sonraki ayetlere bakarım. Sureye bir bakarım neden bahsediyor bi anlarım. Ne üzerine bu ayet inmiş nüzul sebebi nedir ona bakarım. O konuyla ilgili inmiş diğer ayetleri araştırırım. Peygamber bu ayeti nasıl anlamış ve nasıl hayatına geçirmiş ona bakarım. Bu sayede kimse bana kendi kuran anlayışını dayatamaz.
Hadis havuzu dediğiniz şeyi ise gözünüzde çok büyütüyorsunuz. Uydurma hadisleri ayıklamış eserler mevcut. İlla Kuranla çelişiyor olması da gerekmez. Ravi sayısı bu konuyu çözüyor. Mütevatir, kudsi, merdud, ahad gibi kavramları bildikten sonra hadis konusu hiç problem değil. Kuran rüku ve secde et der, hadisler nasıl olacağını anlatır. Neye dayanarak anlatır? Peygamber nasıl namaz kılmış onu anlatarak. Bunun dışında kuranı okuyan herkesin aynı şeyi anlamadığını öğrendiğim günden beri bazı ayetler için peygamberin açıklamaları, yaşayışı, ayeti hayatına nasıl geçirdiğini öğrenmesem çok yanlış algılayacağımı farkettim. Peygamberin açıklaması olmasa "sadıklarla beraber olun" ayetini cemaatler kullandığında "orada sizin velilerinizden değil islam için savaşan bir müslümandan bahsediyor" diyemezdim mesela. Kuran "asla hadisler olmadan anlaşılmaz" demek değildir bu. Kuran tek başına "herkes tarafından aynı anlaşılmaz" demektir. Bu yüzden kuranı hayatına geçirmiş ve kuranda bahsettiği gibi bize kuranı "açıklamakla" görevlendirilmiş peygamberin kuran anlayışına önem veriyorum.
Hadis konusu karışık değil, insanlar öylemiş gibi göstermeye çalışıyor. Kavramlar belli. Uydurma hadisleri toplayan eserler bile var. Yeter ki biz cehaletimizi bırakalım.
Öte yandan peygamberin kuranı nasıl anladığını, nasıl hayatına geçirdiğini, ayetlerden ne anladığını kesinlikle kendimize ölçü yapalım. Eğer öyle yapmazsak, elimizdeki bulgurdan da olursak, "kuranı okuyunca anlam zaten çıkıyor" diyenler dinde istedikleri gibi at koşturur. O çıkar kuran şunu diyor der, öteki çıkar kuran şunu diyor der. Gelmeyin şu oyuna. Şimdi 3-5 mezhep var (ki bunların hepsi ciddi ayrımlarda değildir) kafalar karışık, o zaman şucular bucular çıkar herkes "kendi anladığı" kuranı yaşar. Yine diyorum; gelmeyin bu oyuna. Bunlar bilerek ya da bilmeyerek peygamberin bize açıkladığı değil kendi anladıkları-ya da anlamak istedikleri- kuranı bize dayatmaya çalışıyorlar. Pireyi deve gidi gösteriyorlar. Dinde istedikleri gibi at koşturmak için uğraşıyorlar...


Bir de islam dini her zaman zenginliği övmemiştir.
(Gerçek şu ki, insan, zenginliği görünce azar.) [Alâk 6-7]

Galiba zengin kişi Allah'a ve hiçbir şeye ihtiyacı olmadığını sanması sebebiyle ayette böyle denmiş. Zengin olan herkes azmaz. Fakat çok kimse azdığı için kuranda böyle buyurulmuş. Mal herkesi azdırsaydı, Allah hz ibrahim, hz süleyman ve daha birçok salih kimseyi zengin etmezdi. O da bir sınav.
Mal için imtihan vardır. (A.İmrân 186)
Mallarınız ve çocuklarınız ancak birer imtihandır (Tegâbün 15)

Sadece zenginliğin değil fakirliğinde iyi-kötü yanları vardır. Her iş aslında böyledir. Fakirlikte isyana veya günaha sürükleyebilir insanı. Bu konuya bence nokta koyacak söz, peygamberin söylediği şu güzel hadistir: (Ya Rabbi, azdıran fakirlik ve azdıran zenginlikten sana sığınırım)
voltairea
 

Re: Musluman zengin olmali mi ?

Mesajgönderen SiDRe » 19 Ağu 2013 01:32

facebook
twitter
gplus

Sanirim ozetle demek istiyorsun ki sadece hadislere degil Kurana da butuncul bakilmaz ve ayet cimbizlanarak okunursa kalbi hastalikli olanlar ondan da kendi heva ve hevesini destekler cikarimlara varir. Eger anlatmak istedigin bu ise sana tamamen katiliyorum bu gorusunde.

Sorunlari cozmeye calisirken bir oncelik sirasi vardir. Diger turlu icinden cikmak mumkun olmaz ki olmuyor da. Peygamber suphesiz Kurana uygun olmayan birsey soylemez. Ama dogru bilgiye ulasma metodolojisi olarak hadisi kaynak bellemek sen tevil-mecaz vs. sorununu azalttigini zannetsen de aslinda bu sorunu buyutur.
Once bi buyuk sorunu cozebilsek keske de sira mecazcilara, sembolculere, kriterlere uymadan tevile basvuranlara da gelse.. onlarla mucadele etmek ayetlerden net deliller sunarak daha kolay olacaktir. Cunku butuncul olarak , cimbizcilik yapmadan ele alindiginda Kuranda hadis havuzunun aksine tek bir tutarsizlik ve celiski bulunmamaktadir.

Selamlar
voltairea yazdı:Öncelikle "bizimle yani kuranla aynı fikirde olmak" sözüne katılmıyorum. Tasavvufçular veya ehli sünnetiz diyen türk cemaatler nasıl hadisleri temsil etmiyorsa, siz de kuranı temsil etmiyorsunuz. Hatta bu kişisel fikrimdir: Siz "peygamberin anlattığı, açıkladığı ve hayatına geçirdiği" Kuranı değil, kendi engin bilgi havuzunuz ve üstün arapça yeteneğinizle okuyup anladığınız kuranı yaşıyorsunuz. Bende şahısların kuranı okuyup ne anladığıyla hiç ama hiç ilgilenmediğim için, söz konusu islam olunca peygamberin anlattığı kuranı ölçü alıyorum. Mesela biri bana savunduğu fikir için bir ayeti delil gösterip "bence bu ayette şu şu demek isteniyor" ya da "bu ayet şu anlama geliyor" diye kesin konuşsa dahi ben hiç ilgilenmem. Önceki ve sonraki ayetlere bakarım. Sureye bir bakarım neden bahsediyor bi anlarım. Ne üzerine bu ayet inmiş nüzul sebebi nedir ona bakarım. O konuyla ilgili inmiş diğer ayetleri araştırırım. Peygamber bu ayeti nasıl anlamış ve nasıl hayatına geçirmiş ona bakarım. Bu sayede kimse bana kendi kuran anlayışını dayatamaz.
Hadis havuzu dediğiniz şeyi ise gözünüzde çok büyütüyorsunuz. Uydurma hadisleri ayıklamış eserler mevcut. İlla Kuranla çelişiyor olması da gerekmez. Ravi sayısı bu konuyu çözüyor. Mütevatir, kudsi, merdud, ahad gibi kavramları bildikten sonra hadis konusu hiç problem değil. Kuran rüku ve secde et der, hadisler nasıl olacağını anlatır. Neye dayanarak anlatır? Peygamber nasıl namaz kılmış onu anlatarak. Bunun dışında kuranı okuyan herkesin aynı şeyi anlamadığını öğrendiğim günden beri bazı ayetler için peygamberin açıklamaları, yaşayışı, ayeti hayatına nasıl geçirdiğini öğrenmesem çok yanlış algılayacağımı farkettim. Peygamberin açıklaması olmasa "sadıklarla beraber olun" ayetini cemaatler kullandığında "orada sizin velilerinizden değil islam için savaşan bir müslümandan bahsediyor" diyemezdim mesela. Kuran "asla hadisler olmadan anlaşılmaz" demek değildir bu. Kuran tek başına "herkes tarafından aynı anlaşılmaz" demektir. Bu yüzden kuranı hayatına geçirmiş ve kuranda bahsettiği gibi bize kuranı "açıklamakla" görevlendirilmiş peygamberin kuran anlayışına önem veriyorum.
Hadis konusu karışık değil, insanlar öylemiş gibi göstermeye çalışıyor. Kavramlar belli. Uydurma hadisleri toplayan eserler bile var. Yeter ki biz cehaletimizi bırakalım.
Öte yandan peygamberin kuranı nasıl anladığını, nasıl hayatına geçirdiğini, ayetlerden ne anladığını kesinlikle kendimize ölçü yapalım. Eğer öyle yapmazsak, elimizdeki bulgurdan da olursak, "kuranı okuyunca anlam zaten çıkıyor" diyenler dinde istedikleri gibi at koşturur. O çıkar kuran şunu diyor der, öteki çıkar kuran şunu diyor der. Gelmeyin şu oyuna. Şimdi 3-5 mezhep var (ki bunların hepsi ciddi ayrımlarda değildir) kafalar karışık, o zaman şucular bucular çıkar herkes "kendi anladığı" kuranı yaşar. Yine diyorum; gelmeyin bu oyuna. Bunlar bilerek ya da bilmeyerek peygamberin bize açıkladığı değil kendi anladıkları-ya da anlamak istedikleri- kuranı bize dayatmaya çalışıyorlar. Pireyi deve gidi gösteriyorlar. Dinde istedikleri gibi at koşturmak için uğraşıyorlar...


Bir de islam dini her zaman zenginliği övmemiştir.
(Gerçek şu ki, insan, zenginliği görünce azar.) [Alâk 6-7]

Galiba zengin kişi Allah'a ve hiçbir şeye ihtiyacı olmadığını sanması sebebiyle ayette böyle denmiş. Zengin olan herkes azmaz. Fakat çok kimse azdığı için kuranda böyle buyurulmuş. Mal herkesi azdırsaydı, Allah hz ibrahim, hz süleyman ve daha birçok salih kimseyi zengin etmezdi. O da bir sınav.
Mal için imtihan vardır. (A.İmrân 186)
Mallarınız ve çocuklarınız ancak birer imtihandır (Tegâbün 15)

Sadece zenginliğin değil fakirliğinde iyi-kötü yanları vardır. Her iş aslında böyledir. Fakirlikte isyana veya günaha sürükleyebilir insanı. Bu konuya bence nokta koyacak söz, peygamberin söylediği şu güzel hadistir: (Ya Rabbi, azdıran fakirlik ve azdıran zenginlikten sana sığınırım)
Hayatta insanın varoluş sebebini sorgulamasından ve bulmaya çalışmasından daha önemli ne olabilir?
Kullanıcı avatarı
SiDRe
 
Mesajlar: 437
Kayıt: 23 Haz 2013 01:42


Dön Din & Felsefe
cron